Informace k učivu za říjen
ČJ - mluvnice
Probrali jsme učivo o větě . Procvičovali jsme sestavování vět ze slov tak, aby slova byla ve větách ve správném pořadí. Potom jsme skládali celý text tak, aby na sebe věty správně navazovaly. Děti se naučily poznávat i vymýšlet druhy vět podle obsahu (oznamovací, tázací, rozkazovací, přací).Již vědí, jaké znaménko za kterou větou napsat.
Malé písmeno na začátku věty, tečku, vykřičník a otazník za větou zapomenou napsat již opravdu výjimečně.
Další mluvnické učivo se týkalo rozdělování slov na slabiky a hlásky. Děti by již měly umět správně rozdělit slovo i na konci řádku.
V listopadu nás čeká podrobné seznámení se samohláskami a souhláskami, naučíme se je nazpaměť a dělit na tvrdé, měkké a obojetné. Naučíme se také nazpaměť abecedu.
Čtení
Stále trénujeme plynulost čtení, což je pro některé děti ještě velká dřina. Je proto nutné, aby každý den alespoň chvilku nahlas četly, i když není domácí úkol ze čtení.
Zdokonalujeme:
- čtení předložek např. v lese - musíme číst dohromady
- po tečce klesnout za větou hlasem
- správné čtení otázek
- neopakovat začátky slov
- nešeptat si slova dopředu
- nedomýšlet konce slov
Při každém čtení pracujeme na porozumění textu. Plníme různé úkoly tak, aby byly děti nuceny se v textu velmi přesně orientovat.
Psaní
Vymýšlíme a píšeme věty, což již dětem pěkně jde. Přepisujeme a opisujeme text, píšeme diktáty. Důsledně vedu děti k neustálé kontrole toho, co napíší. Často chybují tím, že vynechají čárky, háčky, tečky. Některé děti musím nabádat k tomu, aby zlepšily úroveň písma - výšku písma, tvary písmen, úpravu.
Matematika
V měsíci říjnu jsme probrali všechny typy sčítání a odčítání do dvaceti. Je nutné, aby děti toto učivo již uměly bezpečně, rychle a pouze výjimečně s pomocí číselné osy nebo prstů. Musím však většinu dětí pochválit, že si tuto látku výborně osvojily. Někteří žáci jsou již natolik schopni, že řeší i logicky náročné slovní úlohy v tomto oboru. Řekla bych, že nejtěžší příklady pro některé děti jsou tohoto typu: x - 2 = 9, x + 5 = 15, 7 + x = 14, 20-x= 16. Tak je nyní často procvičujeme. Hodně řešíme různé typy slovních úloh i těch, kde je nutné použít více výpočtů. Děti si musí dávat pozor na správné přečtení zadání úlohy a vždy si dobře uvědomit, co se z úlohy dozvěděly a jak zní otázka. Toto je pro některé žáky hodně náročné.
V měsíci listopadu začneme počítat do sta, orientovat se na číselné ose, počítat po desítkách do sta a sčítat a odčítat desítky do sta.
Prvouka
V prvouce jsme se v říjnu zabývali pravidly bezpečného provozu na silnici (dopravními prostředky, dopravními značkami). Dopravní značky jsme využili i v učivu matematiky - geometrické útvary.
Průběžně stále docvičujeme pojmy - měsíce, roční období, dny v týdnu.
Je nutné, aby se všechny děti již bezpečně orientovaly v tomto učivu (vyjmenovat měsíce, znát měsíce ve všech ročních obdobích a neplést si pojmy měsíc a roční období). Probíráme podrobně téma podzim podle učebnice. Do konce listopadu probereme jednotlivé kapitoly - stromy, keře, rostliny v lese, živočichové...
Učíme se pracovat s textem učebnice. Vedu děti k tomu, aby přesně vnímaly, co si přečtou a dovedly to zaznamenat do připraveného pracovního listu. Toto je pro děti zatím velmi náročné.
S pozdravem
Petra Holubová